Suomi
Gamereactor
ennakot
Rainbow Six: Siege

Rainbow Six: Siege

Ubisoft raotti E3-messuilla salaisuuden verhoa Rainbow Sixin paluusta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Rainbow Six: Siegen julkaisuun on enää alle neljä kuukautta, ja vasta nyt tiedetään enemmän Ubisoftin suunnitelmista yksin- ja moninpelimuotojen suhteen. E3-messuilla ilmoitettiin muun muassa, että klassinen Terrohunt tekee paluun. Rainbow Six: Siege tarjoilee oman näkemyksensä yksin tai kavereiden kanssa pelattavasta tarinatilasta juonikuvioineen kaikkineen. Pelaajat jahtaavat pahista nimeltä White Mask, ja tehtävää johtaa Angela Bassettin ääninäyttelemä Six.

Pinnalta katsottuna Terrohunt matkii moninpelin intensiivisyyttä jopa siten, että jokaisella pelaajalla on käytössään vain yksi elämä. Korkeimpia vaikeustasoja lukuun ottamatta peli ei kuitenkaan juurikaan rankaise virheistä. Tämän ansiosta uusilla pelaajilla pitäisi olla hieman helpompaa oppia talon tavoille. Kaikesta huolimatta on merkille pantavaa kuinka hyvin moninpelikokemus on onnistuttu siirtämään osaksi yhteistyötilaa.

"Haluamme sen [yhteistyötilan] olevan erilainen kokemus, mutta samanlaisella DNA:lla", kertoi pelisuunnittelija Andrew Witts. Erityisesti tunnelma kohoaa Disarm Bombsia pelatessa. Pelimuodon idea on luoda ennalta määrätyistä osatekijöistä tehtävä satunnaisesti arpomalla. Vaihtuvia tekijöitä ovat esimerkiksi suojapaikat, vihollisten syntymispisteet ja tekoälyn taso. Tämän kaiken seurauksena jokaisen tehtävän pitäisi olla hieman erilainen. Tapahtumapaikkoja on yhteensä 11 kappaletta, ja niissä voidaan pelata joko päivällä tai yöllä. Lisäksi yhteenottoa voi lähestyä monesta eri maantieteellisestä suunnasta. Kirsikkana kakussa pelimuotoja on yhteensä neljä, joista Disarm Bombs oli messuilla pelattavana.

Rainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege
Tämä on mainos:

Disarm Bombsin tekee kiinnostavaksi sen monivaiheisuus. Tehtävä aloitetaan varusteiden valinnalla, jossa puin päälleni rynnäkkövarusteet. Niillä pystyy muun muassa räjäyttelemään seiniin aukkoja ja luomaan näin uusia etenemisreittejä. Lähestyminen suoritettiin varovaisesti ja pommin sijaintia selvitettiin ennen liikkeelle lähtöä tiedustelulennokin avulla. Terroristit ehtivät kuitenkin samaan aikaan kaivautua tiukasti asemiin.

Pommin löytymisen jälkeen se on tietysti purettava. Prosessi kestää 60 sekuntia, jonka aikana suuri joukko pahiksia käy kimppuun kirjaimellisesti ovista ja ikkunoista yrittäen räjäyttää pommin. Kuvio toistuu jokaisessa erässä, ja voittoon edellytetään kahden pommin purkamista.

Rainbow Six: Siegen tekoälyyn on selvästi panostettu, vaikka hämmästelyyn ei ollutkaan vauhdikkaan toiminnan keskellä kauheasti aikaa. Suurin osa tilanteista oli ohi sekunnissa, kuten nopeatempoisissa räiskintäpeleissä yleensäkin. Joka tapauksessa tekoäly heittää pelaajan eteen erilaisia haasteita varsinkin Disarm Bombsin puolustuspainotteisessa pomminpurkamisvaiheessa. Tuolloin oli pystyttävä valvomaan useita kulkureittejä. Viholliset osaavat koordinoida rynnäkköjä, mutta voivat yhtä lailla linnoittautua ja pitää kiinni pullonkauloista. Wittsin mukaan tekoäly taipuu moneksi, ja lupaili kaikin puolin kiinnostavaa ja taktista vastusta silloinkin kun ihmispelaajat eivät ole vastassa.

Koska pommin purkaminen kestää pitkään, on ennen aloitusta tehtävä valmisteluja. Kellon käynnistyessä vihollisjoukko hyökkää kimppuun joka suunnasta, mukaan lukien ikkunoista sekä etenemisvaiheessa itse luoduista rikki räjäytetyistä aukoista. Sekä hyökkääjän että puolustajan roolissa toimiminen avaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Toisaalta on huomioitava kentälle mukaan otetut varusteet ja se kuinka edetessään käsittelee vastaantulevia ansoituksia ja suojautumispaikkoja. Samalla myös puolustautumisvaihe on pidettävä mielessä. Räjäyttääkö seinään reiän tehden hyökkäysvaiheesta hieman helpomman, vaikka tietää, että siitä seuraa ongelmia puolustautumisvaiheessa?

Tämä on mainos:

Aalloittain kimppuun käyvissä vihollislaumoissa on tuttu ongelma. Horde-pelimuotojen lailla se saattaa tehdä Disarm Bombsista ennalta arvattavan. Toivottavasti neljä eri pelimuotoa yhdistettynä monipuoliseen karttavalikoimaan riittävät pitämään toiminnan vaihtelevana. Tekoäly sortui tuottajien kehuista huolimatta testisession aikana välillä typeryyksiin. Paikoitellen hahmot jäivät tuijottamaan seiniä tai ampumaan minne sattuu. Näitä bugeja on kuitenkin mahdollista hioa pois ennen pelin julkaisua.

E3:ssa puhuttiin myös Protect Hostage -pelimuodosta, mutta sitä ei kuitenkaan vielä näytetty. Ubisoftin mukaan sen meno muistuttaa pelaajien välisiä Rescue Hostage -mittelöitä. Tällä kertaa tarkoitus on kuitenkin suojata kohdetta aalloittain hyökkääviltä vihollisilta yhteistyönä.

Rainbow Six: Siege on joukkuepeli, joten yksin pelatessa Terrohunt on vaikea, ja näin sen toki kuuluu ollakin. Vain elokuvissa yksittäisen agentin tehtäväksi annetaan pommin purkaminen tai panttivankien pelastaminen terroristijoukon keskeltä. "Pelaamisesta on tehty tarkoituksella haastavaa", kertoi Witts. Jos haluat olla yksinäinen susi, niin taistelusi läpi kentän on todellinen koitos.

Rainbow Six: Siege on määrä julkaista ensi syksyllä lokakuussa PC:lle, PS4:lle ja Xbox Onelle. Rajoitettu betatesti alkaa 24. syyskuuta eli kolme viikkoa ennen julkaisua. Toivosttavasti kunnon testi tarjoaa kehittäjille vielä viime hetken tietoa palvelimien toimivuudesta, jotta saamme toimivan moninpelin julkaisussa.

HQ
HQ
HQ
Rainbow Six: SiegeRainbow Six: SiegeRainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Rainbow Six: SiegeScore

Rainbow Six: Siege

ARVIO. Kirjoittaja Anders Mai

Ubisoftin suosittu taktinen toimintapeli palaa ensimmäisen kerran sitten vuoden 2008 Rainbow Six: Vegas 2:n. Onko Siege ollut kaiken odotuksen arvoinen?



Ladataan seuraavaa sisältöä