LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Suomi
      Gamereactor
      ennakot
      Star Fox Zero

      Star Fox Zero

      Tähtikettu lentää pian Wii U:lla, mutta antaako tuulen siipien alle nostalgia vai uusi kehittäjä?

      Tilaa uutiskirjeemme tästä!

      * Pakollinen tieto
      HQ

      Starfoxin kahden kentän demo alkoi melkoisella deja vu -kokemuksella Corneria-tehtävästä, joka oli kuin suora heijastus Lylat Warsista eli Star Fox 64:stä. Kenties Nintendo ja uusi yhteistyökumppani Platinum Games haluaisivatkin pelaajien unohtavan sitä tähän mennessä seuranneet jatko-osat. Star Fox Zero on todellinen jatko-osa turri-uskottavalle scifiräiskintäsarjalle.

      Olisi silti väärin sanoa, että meno näytti täysin samalta. Grafiikassa oli uutta kiiltoa ja vihollisissa uusia yksityiskohtia. Ne jotka odottavat samanlaista hyppyä laadussa kuin viime sukupolven Zeldan ja Wii U:n uutuuden välillä, joutuvat kuitenkin pettymään. Väreissä on nyt sarjakuvamaista hehkua, mutta kentät ovat kieltämättä aika karuja. Edes tuhottavien puiden lisääminen ei varsinaisesti nostattanut fiiliksiä.

      Ohjaus noudattaa edelleen klassista muottia, joskin sen päälle on lyöty uusi taso. Vasen tatti kallistaa Arwingia vasemmalle tai oikealle sen jatkaessa ennalta määrätyillä raiteillaan kohti horisonttia, kun taas oikea lisää polttoa tai iskee jarrut päälle. Aluksen voi myös heittää kyljelleen, ja tuttu pikapyörähdys pois vaaran tieltä löytyy edelleen valikoimasta. Uudempaa mekaniikkaa löytyy toisesta näytöstä. GamePad, tai napin painalluksella televisio, toimii ohjaamonäkymänä, jonka sisällä pelaaja voi hyödyntää ohjaimen gyro-sensoria liikkumiseen ja tarkkaan tähtäämiseen. Kentästä myös näkee enemmän, kun sitä katselee tästä uudesta vinkkelistä.

      Demon tiimoilta tämä tarkoitti sitä, että pystyin bongaamaan kanjoneiden seinämille piiloutuneita vihollisryhmiä, ja lentämään raoista, jotka muuten olisivat jääneet huomaamatta. Tämä tarkoittaa lisää vihollisia ammuttavaksi, sekä vihjeen siitä, että kentistä voi löytyä enemmänkin salaisuuksia. Toisaalta Arwingia oli tyystin mahdoton ohjata ympärille katsellessaan, eikä ruutujen välillä sukkuloiminen ollut tyydyttävä kompromissi.

      Tämä on mainos:
      Star Fox ZeroStar Fox ZeroStar Fox Zero

      Ymmärrän kyllä mitä mekaniikalla on haettu. Kahden perspektiivin välillä pallottelu tuntuu kuitenkin enemmän Platinumin kuin Nintendon päätökseltä ja se tulee vaatimaan totuttelua. Oikeastaan se tuntuu kömpelöltä analogialta virtuaalisimujen, kuten EVE: Valkyrien luontaiseen sulavuuteen ja pään asennon seurantaan.

      Uusi perspektiivi nousi suurempaan arvoon ensimmäisen kentän lopussa, jossa mekaaniset hämähäkkibotit kipittävät kohti Kenraali Pepperin komentotornia. Tykittelin rakennelman ympärille asettuneita tankkeja ns. All range -moodissa, ja hyödynsin uutta näkymää sitten bottien heikon kohdan paikantamiseen. Kolmannesta persoonasta niiden löytäminen olisi ollut jo hankalampi temppu.

      Käskyläisten kukistuttua oli pomovihollisen vuoro. Se oli pyöreä alus, jonka ylä- ja alapuolella pörräsi lasereilla varustettuja satelliitteja. Tässä kohtaa tapahtui kaksi asiaa, eli siirryin ensiksi kolmannen persoonan näkymään pitääkseni kohteen ruudun keskellä ja painoin sitten väärää nappia, joka sai Arwingin vaihtamaan toiseen moodiin.

      Tämä on mainos:

      Kuten alla olevasta E3-demosta voi nähdä, kykenee Foxin alus Zerossa muuttumaan Landmasteriksi, sukellusveneeksi, kopteriksi sekä tässä tapauksessa lintumaiseksi robotiksi, joka pystyy hieman kömpelöillä jaloillaan toikkaroimaan pitkin kenttiä. Vaikka tämän muodon ohjaus onkin ilmeisesti samanhenkinen kuin N64:n GoldenEyessä, ei edes sen klassikkostatus tehnyt siitä sopivaa muotoa lopputaisteluun, joten vaihdoinkin nopeasti takaisin perusmuotoon hoitaakseni homman kotiin.

      Toinen kentistä oli avaruusräiskintää, jossa sain paukutella tykinruokaa kappaleiksi, kunnes Starwolfin Pigma lensi näkyviin. Tästä puhjennut taistelu kulminoitui hirmuiseen vääntöön siitä, kuka saa toisen ensin hollille lopetuslaukausta varten. Strategia poikkesi jonkin verran N64:n päivistä, mutta se oli silti hauskaa. Muutama isku lisää ja susi karkasi takaisin syvempään avaruuteen.

      Minulle kerrottiin, että jos olisin viistänyt riittävän läheltä vastustajaa, olisi se laukaissut hidastuksen, jossa kamera zoomaa Foxiin ja Starwolfiin näiden lähes törmätessä. Tällaiset pienet yksityiskohdat muistuttavat siitä, kuinka Zeron suonissa virtaa nyt Platinumin veri.

      Kokemus oli kaiken kaikkiaan nostalginen. Starfoxin fiilis oli läsnä, mutta olen innokas näkemään mitä kaikkea muuta Platinum on lisännyt kaavaan. Studiolla on kova tausta tiukassa taistelussa ja huippupisteiden metsästyksessä, ja toivon mukaan Zerosta nousee esille vielä lisää uudistuksia.

      Jos tiimit onnistuvat klassinen Nintendo-kaavan ja Bayonetta-henkisen jännityksen yhdistämisessä, voi luvassa olla jotain erityistä. Toivon ainakin niin, koska nykyisellään Zero on lähinnä aavistuksen tuunattu nostalgiatrippi.

      HQ
      HQ
      HQ

      Aiheeseen liittyviä tekstejä

      3
      Star Fox ZeroScore

      Star Fox Zero

      ARVIO. Kirjoittaja Ossi Mykkänen

      Pörröisten eläinten tähtien sota tarjoilee laadukasta retrohenkistä avaruusräiskettä.

      1
      Star Fox Zero jäi tappiolliseksi

      Star Fox Zero jäi tappiolliseksi

      UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

      Nintendon WiiU:lle hiljan julkaistu Star Fox Zero ei saavuttanut suurta suosiota kriitikoiden keskuudessa. Pelin huono kokonaismenestys on silti ollut yllätys sarjan...

      0
      Star Fox lentää nyt myös animessa

      Star Fox lentää nyt myös animessa

      UUTINEN. Kirjoittaja Leevi Rantala

      Pari päivää sitten julkaistu Star Fox Zero on mainio peli, kuten arviossamme todetaan. Nyt Nintendo on ottanut hieman erilaisen näkökulman tähtiketun seikkailuihin, sillä...



      Ladataan seuraavaa sisältöä