Suomi
Gamereactor
ennakot
Uncharted 4: A Thief's End

Uncharted 4: A Thief's End

Pääsimme katsomaan vielä kerran ennakkoon Nathan Draken neljättä seikkailua.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Uncharted 4: A Thief's Endin pitkä ja kivinen kehitys on eittämättä yksi vaikeimmista Naughty Dogin historiassa. Ensinnäkin kehitystiimi menetti kesken kaiken Amy Hennigin, joka oli yksi sarjan tärkeimmistä tarinanikkareista. Toiseksi neljännen Unchartedin on määrä saattaa Nathan Draken tarina päätökseen. Näin ollen etenkin tarinan loppua on hierottu ja hiottu pitkään ja hartaasti: Naughty Dog haluaa jättää sarjalle mahdollisimman näyttävät hyvästit.

Tähän asti Uncharted 4:stä on saatu vain yksittäisiä tiedonmuruja trailereiden ja haastatteluiden muodossa. Alkukeväästä Milanossa järjestettiin testitilaisuus, jossa pääsin viimeinkin pelaamaan kunnolla yksinpeliä. Edellisiin osiin verrattuna merkittävin lisäys on ajoneuvojen käyttäminen. Testasin tietysti myös entistä hiotumpaa taistelua, joka on onneksi edelleen yhtä yksinkertainen ja helposti omaksuttava. Ensin on kuitenkin syytä paneutua tarinan käsittelyyn.

Uncharted 4: A Thief's EndUncharted 4: A Thief's End

Nathan Drake tavoittelee jälleen myyttistä aarretta maailman ääristä, kuten hän on tehnyt jokaisessa osassa aiemminkin. Kohteena on brittiläinen merirosvo Henry Every. Miehen lyhyt ura kesti vain muutaman vuoden, mutta hän muodosti tuona aikana kokonaisen oman laivaston. Tarinan mukaan Every palveli alun perin upseerina La Corunaan sijoitetussa laivassa. Puhjenneen kapinan yhteydessä hän ryhtyi merirosvoksi ja lähti La Corunasta kohti Madagaskaria. Matkan varrella Everyn joukko kasvoi niin miehistön kuin aluksienkin osalta. Laivaston ainoana tarkoituksena oli päästä käsiksi Intian keisarin rikkauksiin, ja onnistuneen väijytyksen seurauksena Everyn miehet onnistuivatkin tavoitteessaan. Myöhemmin kapteeni aarteineen kuitenkin katosi.

Tämä on mainos:

Tarina kadonneesta aarteesta on tietenkin omiaan innoittamaan seikkailunhaluiset Draken veljekset retkelle. Nathanin veli Sam saapuu veljensä luo mielenkiintoisten tietojen kera. Niiden mukaan Everyn aarteen sijainti on selvitetty. Kaksikon houkuteltua Sullyn mukaansa he aloittavat matkan kohti Madagaskaria. Samoilla jäljillä on tietysti useampi muukin joukkio, jotka eivät epäröi turvautua väkivaltaan aarretta etsiessään. Uncharted 4: A Thief's Endin juoni osoittaa jälleen sen, miten suuren työn Naughty Dog on valmis tekemään pelin tarinan taustoitukseksi. Nathanin veljen Samin tarkoituksena on lisäksi tuoda uudenlaista vuorovaikutusta avainhenkilöiden välille.

Pauketta ja yllätyksiä lupailevan tarinan ohella mielenkiintoisin lisäys on tutkittava ympäristö. Alue on massiivisen kokoinen, ja kulkupelinä toimivan jeepin ansiosta maisemat ovat helposti tutkittavissa. Siirtymisen voi tietenkin tehdä myös jalan, mikä helpottaa alueelle ripoteltujen kerättävien esineiden mukaan noukkimista. Edellisistä peleistä tuttujen aarteiden lisäksi mukana on myös Henry Everyn päiväkirjamerkintöjä. Naughty Dogin mukaan autoa käytetään siirtymisen ohella myös pulmatehtävien ratkaisuissa. Lisäksi keulassa olevan vinssin avulla tutkittavaa pelialuetta laajennetaan avaamalla väyliä uusille alueille. Kärryllä kruisailu tuo ilahduttavaa vaihtelua sarjaan, joka on muuten profiloitunut vahvasti jalkapatikassa tapahtuvaan pelaamiseen.

Uncharted-sarjan kauneimpiin kuuluvien maisemien tutkimisen jälkeen jouduimme ensimmäisen kerran taisteluun. Vastaan asettui joukko paikallisia rosvoja pakottaen näin tutustumaan uusittuun taistelumekaniikkaan. Nathan voi nyt merkata vihollisen osoittamalla kohdetta aseella ja klikkaamalla sitten vasenta tattia. Pahiksen pään päälle ilmestyy tällöin kolmio ja hepun liikkeitä on näin helpompi seurata. Toinen lisäys ovat ruudulle ilmaantuvat varoitussignaalit. Keltainen ilmoittaa uhan olevan välitön, ja punainen kertoo hiiviskelyn epäonnistuneen. Pahiksen otteeseen jouduttuaan voi painaa kolmiota, jolloin Nathan pyristelee itsensä irti. Kaikki muutokset huomioiden Uncharted 4:n taistelu on kehittynyt paljon verrattuna sarjan alkuaikoihin. Innoitusta on selvästi haettu suurella kauhalla yhtiön toisesta pelistä The Last of Us.

Sujuvasta toiminnasta huolimatta eniten mieleen jäi kuitenkin pelin visuaalinen silmäkarkki. Välillä tuntui suorastaan pakolliselta poistua jeepistä ja kiivetä mäen päälle näkymiä katselemaan. Sama panostus laatuun on nähtävissä myös hahmomallinnuksessa. Emme voineet vastustaa kiusausta tarkentaa kuvaa Draken kasvoihin laskien samalla silmien ympärillä olevat rypyt ja otsan hikipisarat. Yksityiskohdista huolimatta pelin suorituskyky ei millään tavalla kärsinyt: teknisesti kokemus säilyi kautta linjan sujuvana ja nopeatempoisena.

Tämä on mainos:

Pienet nipotuksen aiheet muistuttavat sarjan aiemmista peleistä. Tekoälyn ajoittaisten hölmöilyjen ohella huomio kiinnittyi muutamiin lineaarisiin osuuksiin. On hölmöä kyetä tutkimaan ympäristöään aivan vapaasti, mutta joutua silti kulkemaan kiivettävälle tornille vain yhtä tiettyä polkua pitkin. Ympäristön tutkimiseen rohkaisevassa pelissä olisimme arvostaneet enemmän vapautta ilman keinotekoista ohjausta. Tarkoitus on tietysti ollut varmistaa, että pelaaja päätyy oikeaan paikkaan tarinan etenemisen kannalta.

Ennakkotestin perusteella näyttää siltä, että Uncharted 4: A Thief's Endillä on mahdollisuus kohota sarjan parhaaksi osaksi. Uudet pelilliset lisäykset ja kiinnostavasti kerrottu lopetus Nathan Draken tarinalle tuntuvat toimivan hyvin pelikokemuksen luomisessa. Lopullinen mielipide on tietenkin muodostettavissa vasta 10. toukokuuta.

HQ
HQ
HQ
Uncharted 4: A Thief's EndUncharted 4: A Thief's EndUncharted 4: A Thief's EndUncharted 4: A Thief's End

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä