LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Suomi
      Gamereactor
      ennakot
      Final Fantasy XV

      Final Fantasy XV

      Viimeisen fantasian seuraava osa on siirtynyt kehityksessä vaiheeseen, jossa tekijät lähinnä hiovat kokonaisuutta täydellisyyteen pyrkien. Gamereactor pääsi käsiksi Square Enixin odotettuun roolipeliin.

      Tilaa uutiskirjeemme tästä!

      * Pakollinen tieto
      HQ

      Toisin kuin elokuvissa, videopelien ohjaajia harvemmin noteerataan nimeltä projektiensa yhteydessä. Poikkeuksena voidaan mainita esimerkiksi Shigeru Miyamoto, Rod Fergusson, Jade Raymond ja Hideo Kojima. Tähän joukkoon on syytä lukea myös Hajime Tabata.

      Toistuvana teemana Tabatan haastatteluissa viimeisen parin vuoden aikana on ollut tehdä Final Fantasysta moderni ja kiinnostava maailmanlaajuiselle yleisölle. Pelin avausjaksossa kuningas Regis hyvästelee poikansa Noctisin. Tilanne tavoittaa loistavasti nykyajan standardit täyttävän graafisen loiston, ja välittää samalla tilanteen herättämän tunnetilan katsojalle. Vahvat, elämänmakuiset ja helposti tunnistettavat hahmot tähdittävät tapahtumia nähdessämme Noctisin työntämässä autoa kavereidensa Ignisin, Prompton ja Gladioluksen kanssa. Kyseessä on hyvin epätavallinen videopelin avausjakso, japanilaisesta roolipelistä nyt puhumattakaan. Osio limittää onnistuneesti meidän todellisen maailmamme tilanteen pelin oman fantasiamaailman kanssa.

      Noctisille ja kumppaneille kyse on vain reissusta tien päällä, jonka maalissa odottavat prinssin häät. Tilanteen tunnelma on kevyt ja suorastaan söpöilevä, mutta alla muhivat poliittiset vaikuttimet ovat niin ikään havaittavissa. Dialogi on viatonta, ja pelin ulkoasu henkeäsalpaavan vaikuttava. Välillä sanailu yrittää liikaa varsinkin seurueen tiettyjen sisäisten roolien luomisessa.

      Final Fantasy XVFinal Fantasy XV
      Tämä on mainos:

      Peliä aloittaessa tekniset notkahdukset tulevat nopeasti esiin. On siksi hieno juttu, että muun muassa ruudunpäivityksen tasoittamiseksi projekti on saanut ylimääräisiä kuukausia hiomisaikaa. Harmillisesti se varsinainen pelaaminen muuttuu jokseenkin tuskalliseksi, kun varsinainen toiminta alkaa.

      Perustoimintojen ohella myös pelin rakenne tuntuu kummalliselta. Hienoihin hetkiin lukeutuu muun muassa suurikokoisen pedon ohitse hiipiminen samalla tiukasti ympäristöä havainnoiden. Niihin rimanalituksiin puolestaan pääsee käsiksi silloin, kun peli vain antaa puolivillaisesti kartan käteen jättäen tehtävän ja yleensä koko tarinankerronnan pelaajalle itselleen.

      Final Fantasy XIII:tta kritisoitiin paljon sen lineaarisesta rakenteesta. Tehtävien osalta XV menee toiseen ääripäähän. Noctis kumppaneineen voi tehdä alusta asti melkein mitä tahansa kalastamisesta suurikokoisten petojen kanssa taistelemiseen saakka. Pelaajan huolellinen tutustuttaminen eri toimintoihin ja ympäristöön yleensä olisi ollut tarpeellista erityisesti taistelun osalta.

      FFXV:n tappeluiden ytimessä on pelaajan tiimin vapaus liikkua kohteen ympärillä. Yleensä ohjastetaan Noctista, joka voi hyökätä käyttäen yhtä neljästä käytössä olevasta aseesta tai välineestä. Tilanteet rohkaisevat Phase-kyvyn käyttöön, jolla Noctis pystyy teleporttaamaan nopeasti paikasta toiseen. Noctis luottaa lähinnä miekkaan tai keihääseen, ja tiimin muut jäsenet voivat lisätä oman panoksensa soppaan. Hahmoilla on kullekin tyypilliset omat hyökkäyksensä, kuten Gladioluksen miekka ja Prompton tuliase.

      Tämä on mainos:

      Pelkällä nappien hakkaamisella pärjää aluksi, mutta varsin pian on pakko ryhtyä miettimään oman tiimin koordinoituja hyökkäyksiä. Noctisin kumppanit usein ehdottavat tiettyä taktiikkaa ennen taistelua. Suositusta noudattamalla pelaaja palkitaan lisäpisteillä taiston jälkeen. Pojoilla voi sitten hankkia uusia konsteja erillisestä kykypuusta. Muutaman tunnin testaamisen perusteella parasta on se, että seurueen jäsenten erilaiset taidot tukevat toisiaan.

      Visuaalisen silmäkarkin alla FFXV:n ydin on lopulta hyvin tuttua japanilaista roolipeliä. Lukuisten pienten tappeluiden avulla oman seurueen kokemustason tietoinen kohottaminen eli niin sanottu grindaaminen on lähes pakollista valmistauduttaessa niihin kriittisiin isoihin kohtaamisiin. Aloitusosion jälkeen pelin avoin maailma aukeaa hieman samaan tyyliin kuin klassisissa The Legend of Zeldoissa.

      Final Fantasy XV kantaa menneiden osien painolastia mukanaan etsiessään uutta identiteettiään. Selvää kuitenkin on, että Hajime Tabata tiimeineen on onnistunut luomaan aidolta tuntuvan Final Fantasy -kokemuksen. Kokonaisuuden toimivuudesta ei tietenkään voinut sanoa mitään lyhyen testauksen perusteella.

      Final Fantasy XV
      HQ
      HQ
      HQ
      Final Fantasy XVFinal Fantasy XV

      Aiheeseen liittyviä tekstejä



      Ladataan seuraavaa sisältöä