Suomi
Gamereactor
ennakot
Shadow of the Tomb Raider

Shadow of the Tomb Raider

Kypsempi Lara Croft ottamassa vastuuta tekemistään valinnoista.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Viisi vuotta sitten Crystal Dynamics esitteli pelaavalle kansalle erilaisen Lara Croftin Tomb Raider -sarjan uudelleen käynnistävässä pelissä. Meno jatkui Rise of the Tomb Raiderissa kaksi vuotta myöhemmin. Lara Croftin alkutaipaleen päättävä osa Shadow of the Tomb Raider julkaistaan 14. syyskuuta. Gamereactor pääsi katsomaan peliä Lontoossa.

Pelattu demo sijoittui Meksikoon, jossa seurassa liittyi mukaan vanha tuttu Jonah. Taas ollaan aarteen jäljillä, ja sen lisäksi silmällä on pidettävä kilpailevaa arkeologia. Kohteen lähtiessä liikkeelle "takaa-ajo" toi mieleen lähinnä Assassin's Creedin väkijoukossa kulkemisineen ja ihmisten sivuun tönäisemisineen. Kohteen päätyessä vartijoiden turvaamalle alueelle oli aika heittää valeasu pois, ja ryhtyä kiipeämään korkealle paikalle tähystystä varten. Tällä kertaa Lara on pukeutuneena taktiseen taisteluliiviin tutumman topin sijasta. Karttuneesta kokemuksesta kertoo myös Laran aiempiin peleihin verrattuna kasvanut itseluottamus. Demon edetessä löytyy avaimena toimiva tikari, joka on kuitenkin turha ilman parina toimivaa hopeista laatikkoa. Tekijöiden mukaan kolmannen pelin painopiste on siinä, millaisia seurauksia Lara kohtaa toimiensa seurauksena.

Tappamista ei kuitenkaan ole unohdettu. Päinvastoin jo trailerissa luotiin mielikuva kylmäverisesti vastustajia pois päiviltä ottavasta taistelijattaresta. Jo opastusosiossa muistutetaan hiippailutapoista, jotka ovat epätavallisen brutaaleja. Myös jousella ampumista ja tuliaseilla räiskimistä on tarjolla. Viidakossa vaaniminen tuo mieleen Predator-elokuvan, ja nyt maastossa voi myös naamioitua painautumalla köynnösten peittämää kallionseinämää vasten pahiksien saapumista odotellen.

Survival Instinct on muuttunut tehden hiippailusta aiempaa helpompaa. Toiminto kytketään päälle oikealla tatilla, ja se näyttää ympäristön hieman samoin kuin Detective Vision Batmanin Arkham-peleissä. Keltaisella näkyvät pahikset voi ottaa päiviltä ilman, että kaverit huomaavat asiaa. Punaiset taas ovat kaveriensa näköpiirissä, joten heidän kimppuunsa käyminen aiheuttaa hälytyksen. Survival Instinctin avulla hiiviskely muuttuu erittäin tyydyttäväksi. Taistelun alkaessa toiminta muuttuu varsin tutuksi räiskinnäksi. Käytössä on neljä paikkaa aseille: jousi, pistooli, rynnäkkökivääri ja haulikko, joista kaikilla on omat käyttötilanteensa. Maastosta löytää edelleen riittävästi niin suojia kuin ammuslaatikoitakin.

Tämä on mainos:
Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider

Ympäristössä liikkuminen on sekin tuttua huttua. Kielekkeillä kiivetään, jäähakulla ponnistellaan korkeammille paikoille ja tietenkin ratkotaan erinäisiä pulmatehtäviä. Eteen demossa tulleet ongelmat olivat samanoloisia kuin aiemmissa peleissä. Selvä muutos on havaittavissa siinä, että luvassa on aiempaa enemmän vedenalaista tutkimista. Käyttökelpoinen ominaisuus on se, että Xbox Onella pelatessa voi ilmataskun lähellä painaa X, jolloin Lara haukkaa happea lyhyen välivideon aikana. Tällä tavalla uiminen ja veden alla suunnistaminen muuttuvat hieman helpommiksi.

Tekijöiden mukaan keskeinen elementti on pelko, joka ilmenee muun muassa pitkissä sukellusjaksoissa seuraavaa henkäyspaikkaa pimeässä etsien. Koko demo tapahtui pimeydessä, joskin soihdut valaisivat tietä. Yleinen tunnelma on muutenkin selvästi aiempaa tummempi ja raskaampi. Pelon elementti kantaa myös pelin muihin henkilöhahmoihin: tällä kertaa Lara Croft on se uhka, joka on otettava vakavasti.

Maisemat vaikuttivat hyvin hiotuilta, ja onnistunutta oli valon ja varjon leikki erilaisilla pinnoilla. Rise of The Tomb Raiderin tai Uncharted 4:n tekemään vaikutukseen ei silti päästä. Mittakaava on onneksi yhtä eeppinen, ja välillä maisemia tulee varmasti vain ihailtua ennen toimeen ryhtymistä. Kuultava puhe oli ajoittain epäsynkassa huulten liikkeiden kanssa. On silti muistettava, ettei peli ole vielä valmis. Hautojen tutkiminen on tällä kertaa pääasiassa alaspäin menemistä kohti pimeyttä ja syvyyksiä. Pulmien ratkominen on sinänsä tuttua puuhaa, mutta ratkaisut eivät ole entiseen malliin aivan yhtä selviä ja rajattuja.

Tämä on mainos:

Hahmonkehitys on tuotu melkein sellaisenaan Rise of The Tomb Raiderista. Erilaista roinaa edelleen kerätään, ja niistä nikkaroidaan tarvittavia tavaroita. Demon aikana ei näkynyt ainuttakaan leirinuotiota, mutta oletettavasti myös Laraa ja hänen varusteitaan päivitellään. Tarvittavia tarvikkeita voi nyt nikkaroida niin sanotusti lennosta, kuten esimerkiksi Molotovin cocktaileja. Pelin pahiksen rooliin palaa Trinity-organisaatio.

Demo tuntui loppuvan kesken, joka on aina hyvä merkki. Mekaanisesti Shadow of the Tomb Raider vaikuttaa olevan ennallaan, mutta tarinallisesti Lara Croft on merkittävästi erilainen. Tämä käy selväksi jo ensimmäisen 45 minuutin aikana. Mikäli koko muu peli onnistuu pitämään samaa laatua loppuun asti, on luvassa varsin laadukas kokemus.

Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä