Suomi
Gamereactor
ennakot
Dying Light 2 Stay Human

Dying Light 2

Pelaaja määrää maailman kehityksen Techlandin zombeilevassa jatko-osassa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Alkuperäisessä Dying Lightissa oli kyllä tarina, mutta mitenkään mahtava se ei ollut. Jatko-osassa Techland aikoo muuttaa asian, ja luoda vahvasti tarinavetoisen pelin, jossa pelaajan omat toimet vaikuttavat merkittävästi avoimen maailman rakenteeseen.

Perustukset ovat edelleen paikoillaan Dying Light 2:ssa. Luvassa on sujuvaa parkourliikkumista, lyömäaseilla taistelemista, päivän ja yön vaihtelu, suuri avoin maailma tutkittavaksi ja kavereita voi kutsua peliinsä peräti kolme kappaletta.

Techlandin jatko-osa sijoittuu 15 vuotta ensimmäisen pelin tapahtumien jälkeiseen aikaan, ja kyseessä oleva kaupunki on neljä kertaa alkuperäisen kokoinen. Homman nimi ei kuitenkaan ole itse koko vaan se, että pelaaja pääsee toimillaan päättämään, millaiseksi kaupunki muodostuu.

E3-messujen demossa nähty pelipätkä havainnollisti veden saamisen tärkeyttä. Tehtävässä vallattiin rosvoilta vesitorni Peacekeeper-ryhmittymälle, ja sen jälkeen on tehtävä valinta. Peacekeepersien puolella voi vapaasti palauttaa omaa terveysmittariaan veden avulla, mutta rosvojen puolelle siirtymällä pystyy käärimään rajusti tuohta vesibisneksellä. Valinnan välittömät seuraukset rajoittuvat vain vesitornin lähiympäristöön, mutta ratkaisulla on vaikutuksia koko muuhun kaupunkiin. Techlandin mukaan tarkoituksena on näyttää pelaajalle, millaisia vaikutuksia hänen toimillaan on kaupungin muovaamisessa.

Tämä on mainos:

Nähdyn perusteella valinnat muokkaavat paitsi ympäristöä myös sitä, millä tavalla pelaaja itse pääsee maailmassa liikkumaan. Esimerkiksi Peacekeepersien päästyä valtaan tarjolle tulee erilaisia hissejä ja vaijereita kulkemista helpottamaan. Rosvojen puolelle liittoutuminen taas avaa mahdollisuudet mustan pörssin kaupalle, jolloin pääsee käsiksi muuten niin vaikeasti hankittaviin tehokkaisiin aseisiin. Peacekeepers-joukkio pitää rauhan maassa, mutta rangaistukset säädösten rikkomisesta ovat hyvin ankarat.

Techland on panostanut käsikirjoitukseen myös henkilökuntansa osalta, sillä mukana on nyt useita käsikirjoittajia The Witcher 3: Wild Huntista. Tunnetuin on ehkä Falloutista ja Planescape Tormentista muistettava Chris Avellone. Hän on auttanut luomaan haarautuvia tarinalinjoja. Ankara Macchiavellin kaltainen ajattelu on pelissä hyvin edustettuna: lopputulos ratkaisee eivätkä niinkään keinot, joilla tavoitteeseen päästään.

Uudenlainen tarina vaatii muutoksia kavereiden kanssa tehtävään co-op-pelaamiseen: isännän peliin liittyvät kanssapelaajat eivät pääse vaikuttamaan isännän maailman valintoihin. Vierailijan oma tarina ei niin ikään edisty isännän pelissä ollessa, joskin osa hahmonkehityksestä kyllä edistyy.

Dying Light 2 Stay HumanDying Light 2 Stay HumanDying Light 2 Stay Human
Tämä on mainos:

Teknisesti Dying Light 2 on hieno: saumattomasti yhtenäinen avoin maailma, kauniit maisemat, korkeuserot ja valaistus. Näin ollen muuttuva maailma tuntuu tavallistakin vaikuttavammalta. Techlandilla on selvästi ollut visio, jota on uskollisesti toteutettu kehitystyössä.

Alkuperäisestä pelistä muistettava parkourliikkuminen on edelleen vahvasti mukana, ja sulava liikkuminen on omanlaisensa taiteenlaji. Tämä tulee tietenkin käyttöön varsinkin silloin, kun on tarkoitus paeta jotakin. Parkourliikkeiden määrä on tuplaantunut, ja mukana on nyt erityisiä parkourpulmia, joissa on pakko opetella käyttämään kaikkia tekniikoita tehokkaasti. Moiset eivät kuitenkaan ole pakollisia tarinassa edistymisen kannalta, joskin hyvin hyödyllisiä ne ovat.

E3-messuilla ei esitelty yhtä tärkeää osa-aluetta, joka Techlandin itsensä mukaan ei täysin onnistunut ensimmäisessä pelissä. Päivän ja yön vaihtelu saattaa kuulemma olla keskeisessä osassa, kun peliä esitellään seuraavan kerran (ehkäpä Gamescomissa). Joka tapauksessa monia muutoksia on tehty, jotta vuorokauden vaihteluihin tulee enemmän menoa.

Päiväsajan tehtävässä esimerkiksi näkyi, että zombeilla oli selvästi toissijainen rooli. Pesään pystyi hiippailemaan pahiksien nukkuessa, mutta demossa pääasiallisina vastuksina olivat toiset ihmiset. Pelaaja pystyy suorittamaan varsin brutaaleja lopetusliikkeitä oikealla ajoituksella.

Dying Light 2 on kunnianhimoinen jatko-osa. Techland on selvästi ottanut oman aikansa pelin hiomisessa ja pohtimisessa. Studio on tunnistanut alkuperäisen pelin heikkoudet, jotka tietenkin pyritään poistamaan. Vahvuuksiin taas on panostettu entisestään. Tulossa saattaa hyvinkin olla vuoden 2019 paras avoimen maailman hiekkalaatikkopeli.

Dying Light 2 Stay HumanDying Light 2 Stay HumanDying Light 2 Stay Human
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä