Suomi
Gamereactor
ennakot
Darksiders III

Darksiders III

Puhdasta Darksidersia ripauksella Dark Soulsia.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Pelaajien huulilla tulevat olemaan loppuvuonna sellaiset pelit kuin Assassin's Creed Odyssey, Red Dead Redemption 2, Call of Duty: Black Ops 4 ja Battlefield V. Tulossa on kuitenkin marraskuun lopussa jotain sellaista, joka kannattaa myös noteerata. Kolmas Darksiders-peli julkaistaan 27. marraskuuta, ja silloin THQ Nordic jatkaa ratsumiesten saagaa Sodan ja Kuoleman jälkeen kokonaan uudella ratsumiehellä Fury.

Gamereactor pääsi kokeilemaan kolmatta Darksidersia lyhyesti Gamescomissa, ja nyt testiin saatiin toinen hyvin lyhyt vilaus siitä, mitä tulossa on. Demo ei paljastanut mitään tarinasta tai välivideoista. Painopiste oli kokonaan pelattavuudessa ja maailman tutkimisessa.

Noin vuosi sitten pelaajat saivat käsiinsä uusiksi julkaistut kaksi aiempaa peliä. Näin ollen minulla ei kestänyt muutamaa minuuttia kauempaa saada ote ohjauksesta ja maailman rakenteesta, sillä kolmannen pelin ydin on ennallaan. Luvassa on siis puhdasta Darksidersia ripauksella Dark Soulsia. Tällä kertaa nimittäin kuollessaan menettää kaadetuilta pahiksilta kerättyjä sieluja. Nämä sielut muuttuvat henkiolennoksi, joka on piestävä ennen kuin menettämänsä sielut saa takaisin. Kuoleman jälkeen peli jatkuu lähimmästä Vulgrimin kaupasta. Tämä bisnesmies on tullut pelaajille tutuksi jo aiemmista Darksiders-peleistä. Perinteiseen malliin Vulgrimin kanssa käydään kauppaa aseista ja esineistä käyttäen valuuttana kerättyjä sieluja.

Kuoleman ohella uusi muutos liittyy terveyspalkkiin. Aiemmissa peleissä vihollisten pudottamilla vihreillä sieluilla terveysmittari palautui automaattisesti niitä poimittaessa, mutta näin ei enää ole kolmannessa Darksidersissa. Vihreitä sieluja ei ole tarjolla yhtä paljon kuin ennen, ja niitä on koottava tietty määrä. Tällöin niistä muodostuu esine, jonka käyttämällä terveyspalkki palautuu. Näitä esineitä saa mukaansa kerralla yhteensä kolme kappaletta. Välitön seuraus on se, että peli muuttuu selvästi vaikeammaksi, sillä viholliset tekevät isolla kädellä vahinkoa.

Tämä on mainos:

Yllättävää on myös ihmisten mukana oleminen. Löysin piilotetulta alueelta miehen, joka pyysi apuani. Fury antoi miehelle esineen, joka - toivottavasti - kuljetti miehen toiseen paikkaan. Toinen vaihtoehto on, että mies vain haihtui esineen vuoksi savuna ilmaan. Oletan, että ihmiset ovat eräänlaisia kerättäviä esineitä pelissä.

Darksiders IIIDarksiders IIIDarksiders III

Suunnittelun ja rakenteen osalta demo muistutti ensimmäistä Darksidersia. Tapahtumapaikat olivat vuoroin viemäreitä ja vuoroin katakombeja. Kenttäsuunnittelu oli hyvin lineaarista, joskin mukana oli useita piilotettuja sivupolkuja. Pelisuunnittelun trendi tuntuu nykyään olevan avoin maailma, mutta Darksiders III näkyy pysyneen uskollisena lineaarisille juurilleen. Tämä on hyvä asia. Osa alueista on selvästi avoimempia ja kookkaampia, mutta täysin avoimesta maailmasta ei voi puhua. Pelaaminen muistuttaa jälleen kerran klassisia The Legend of Zelda -pelejä, joissa jo aiemmin tutkituille alueille täytyy palata uudelleen, kunhan on ensin hankittu vaadittava esine tai kyky uudelle alueelle pääsemiseksi.

Pelattavuus on tuttua Darksidersia. Furyn tähtäyksen ja liikkumisen voi lukita tiettyyn viholliseen painamalla vasenta liipaisinta, pääasetta ruoskaa heilutellaan X- tai neliönapilla, ja vaihdettavissa olevaa kakkosasetta käytetään Y- tai kolmionapilla. Iskuyhdistelmän voi aloittaa pääaseella ja lopettaa kakkosaseella, tehdä sen toisin päin tai sitten vain suorittaa koko iskuyhdistelmä yhdellä ja samalla aseella. Demossa pääsi kokeilemaan kahta kakkosasetta: suurikokoinen violetti leka tekee paljon vahinkoa, mutta on odotetusti hidas käyttää. Toinen testattu oli pari tikareita, jotka ovat nopeampia, mutta heikompia teholtaan. Lekassa tuntui olevan mukana kivityypin vahinkoa tekevää voimaa, kun taas tikareissa oli lisäksi tulityypin vahinkoa. Yksityiskohtana Furyn hiukset muuttuvat sen mukaan, millainen kakkosase on käytössä. Lisäksi veteen joutuessaan Furyn liekehtivät hiukset sammuvat mustaksi.

Tämä on mainos:

Aseilla ollaan vuorovaikutuksessa myös ympäristön kanssa. Ruoskalla voi heilauttaa itsensä ennalta määrättyihin paikkoihin, lekalla rikkoa esteitä ja tikareilla sytyttää verkkoja ja muuta materiaalia tuleen. Toisin sanoen ei mitään uutta ja ihmeellistä, mutta edelleen ratkaisu toimii hyvin.

Grafiikka on selvästi ja odotetusti parempaa kuin aiemmissa kahdessa pelissä. Hahmomallinnus, valaistus ja pintojen yksityiskohdat ovat hiotumpia. Kyseessä ei ole se maailman vaikuttavin grafiikkahirmu, mutta silti kyseessä on selvästi nykyisen sukupolven peli.

Testihetken lyhyestä mitasta huolimatta olen tyytyväinen näkemääni. Darksiders III:n kaltaisia pelejä on nykyään liian vähän. Kyseessä on jokseenkin lineaarinen seikkailu, joka sekoittaa keskenään taisteluja, pulmatehtäviä, maailman tutkimista ja tasoloikkaa. Suuri draaman kaari saa sekin jatkoa, sillä alunperin tarkoituksena oli kertoa tarina neljästä eri näkökulmasta (koskapa ratsumiehiäkin on neljä).

Darksiders III:sta vaikuttaa olevan tulossa pätevä peli. Marraskuun lopussa se sitten nähdään.

Darksiders IIIDarksiders III
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
THQ Nordic osti Gunfire Gamesin

THQ Nordic osti Gunfire Gamesin

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Gunfire Gamesin perustivat Vigil Gamesin veteraanit, ja studiolla on ollut työn alla Darksiders-pelejä jo useita vuosia. Nyt Darksidersin julkaisija THQ Nordic on...

1
Darksiders III ei mene kaupaksi

Darksiders III ei mene kaupaksi

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Darksiders III julkaistiin 27. marraskuuta PC:lle, PS4:lle ja Xbox Onelle. Gamereactorin arvion voi lukea täältä. Valitettavasti myynnit eivät ole olleet hyvät, joka...



Ladataan seuraavaa sisältöä