Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
ennakot
Super Smash Bros. Ultimate

Super Smash Bros. Ultimate

Viimeinen ennakkokatsaus Nintendon odotettuun taistelupeliin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Joulukuun 7. päivä julkaistava Nintendo Switchin Super Smash Bros. Ultimate lupaa olla täynnä tavaraa oikeastaan kaikilla osa-alueillaan. Osa on jo veikkaillut, että kyseessä on pitkäikäisen taistelupelisarjan paras osa. Gamereactor pääsi pelaamaan ainakin melkein valmista peliä ennakkoon, ja kyseessä todellakin on suorastaan giganttisen kokoinen peli. Pelimuotoja on kaikkiaan neljä erilaista.

Super Smash Bros. Ultimaten tarinatila on nimeltään World of Light. Yksin pelattava tarina asettaa sankariksi Kirbyn, jonka tehtävänä on yhdistää kaikki sankarit taisteluun Galeemin pahuutta vastaan. Heti alusta asti käy selväksi kaksi asiaa: pelattava kartta on erittäin suuri, ja kaikkeen liittyy jollakin tavalla siivekäs pallomainen kappale.

Maailmassa on kenttiä, jotka toimivat tietenkin paikkana taisteluille. Kohtaamiset muistuttavat aina jostakin henkilöhahmosta tai pelisarjasta, ja sen lisäksi ne haastavat pelaajan taidot. Avain voittoon ei niinkään ole refleksien nopeudessa, ja pelisilmässä hyödyntää oikein ja oikeaan aikaan Spirits-toimintoa. Pelatessa tulee jatkuvasti vastaan yllätyksiä, joiden ansiosta pelaaminen ei ole tylsää.

Käytännössä Spirits-järjestelmä on helppo ymmärtää, mutta paperilla se saattaa vaikuttaa sekavalta. Pelaamisen aikana voi katsella erityistä valikkoa hahmojen vaihtamiseksi, spiritien tuunaamiseksi tai kykypuusta avattujen keinojen käyttöön ottamiseksi.

Tämä on mainos:

Spiritejä on kahta eri luokkaa: Primary Spirits ja Support Spirits. Ensisijaisilla spiriteillä on kovin tuttuja ominaisuuksia, kuten Attack, Grab, Shield ja Neutral. Support Spiritit puolestaan tarjoavat nimensä mukaisesti kykyjä, joilla taistelu muuttuu hieman. Tasojen kartuttaminen Primary Spiriteille on pelin roolipelielementtien ehkä keskeisin osuus. Eipä aikaakaan, kun spiritien tehokas käyttö muodostuu suorastaan vaatimukseksi pelissä etenemiselle.

Spiritit ovat kirjaimellisesti Super Smash Bros. Ultimaten sielu, ja jopa tietyt alueet kartalla vaativat tietyn spiritin käyttöä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vanhoille jäljille on ajoittain palattava aukaisemaan aiemmin tutkimatta jääneitä alueita.

Toinen uusi pelimuoto Spirits Board muistuttaa ensi näkemältä tuunattua versiota tutusta Challenge Modesta. Jokainen taistelu muistuttaa jostakin pelisarjasta tai sen hahmosta. Vaikuttavinta on, että jokainen kohdattu hahmo toimii hänelle tyypilliseltä tuntuvalla tavalla. Kaikki Spirits Boardilla aukaistu tavara kulkeutuu myös The World of Lightiin ja päinvastoin. Pelissä on erilaisia hahmoja hulvattoman suuri määrä, joita aukaistaan käyttöön joko etenemällä tarinassa tai tekemällä määrättyjä haasteita hahmon avaamiseksi.

Super Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. Ultimate
Tämä on mainos:

Edellä mainittuja pelimuotoja yksinkertaisempaa menoa tarjoavat perinteiset Classic Mode ja Versus. Spiritejä ei täällä tunneta, jolloin keskiöön nousee ydinpelattavuus. Sarjan veteraanit viihtynevät ennen kaikkea näissä pelimuodoissa, sillä niissä testataan eri hahmojen liikkeiden hallinta, ja erilaisissa kentissä tehokkaasti toimiminen.

On hämmentävää, kuinka paljon työtä ja huomiota on näihinkin pelimuotoihin laitettu. Laiskemmat pelinkehittäjät olisivat tehneet paljon vähemmän, ja suurin osa pelaavasta kansasta olisi ollut siihenkin tyytyväinen. Jokaisella tappelijalla on oma "tiensä" Classic Modessa, jolloin vastaan asettuu erilaisia pahiksia valitusta tappelijasta riippuen.

Verrattuna aiemmin testattuihin demoversioihin, tätä melkein lopullista Super Smash Bros. Ultimatea on tuunattu edelleen niin nopeuden kuin pelituntumankin osalta. Taisteluiden tempo on kuitenkin pitkälti ennallaan. Lopullisessa arviossa tullaan tietenkin vertaamaan eroja käsikonsolimuodossa ja isolla ruudulla pelaamisen kesken. Ja millaista onkaan pelaaminen Pro Controllerilla verrattuna joy-coniin, tai onko klassinen Gamecuben ohjain se paras valinta.

Gamereactor pääsi kuitenkaan testaamaan vain lyhyen aikaa peliä, joten lopullista tuomiota ei voi vielä antaa. Toistaiseksi näyttää siltä, että Super Smash Bros. Ultimatesta on muotoutumassa sarjan paras peli.

Tämä on mainos:
Super Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. Ultimate
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä