Suomi
Gamereactor
ennakot
Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 E3-ennakossa

Gamereactor pääsi näkemään mittavan demon E3-messuilla.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

E3-messut olivat ja menivät. Paikan päällä Gamereactor pääsi näkemään suljetun oven takana noin 50-minuuttisen demon, jota ei kuitenkaan päässyt itse pelaamaan. Samalla pääsin jututtamaan alkuperäisen kynä ja paperi -Cyberpunkin luojaa Mike Pondsmithiä. Hänen mukaan tulossa oleva uusi kynä ja paperi -Cyberpunk kuroo umpeen vanhan pelin ja uuden videopelin välisen tarinan. Sekin selvisi, että Pondsmith aikoo jatkossakin tehdä töitä Cyberpunk-sarjan parissa.

Heti demon alkajaisiksi kävi ilmi, että oman hahmon tuunailu on hyvinkin monipuolista. Kykypuita on valikoissa useita, joista ensimmäinen määrittää oman pelihahmon persoonallisuuden kolmella erilaisella "elämäntiellä": Nomad, Street Kid ja Corporate. Taustatarinan lisäksi valinta vaikuttaa peliin itseensä. Kolmas tuunailuvalikko koskee attribuutteja, joissa valitaan oman hahmon keskeiset ominaisuudet eli statsit. Jako on tehty seuraavasti: body, intelligence, reflexes, technical ja cool. Valinnat toki määrittävät oman hahmon vahvuudet ja heikkoudet varsinaisen pelaamisen aikana. Kaiken kaikkiaan tehdyt valinnat todellakin muuttavat pelikokemusta, ja jokaisen kykypuun sisälläkin on paljon vaihtoehtoja.

Esittelyn aikana mielenkiintoinen pelimekaniikka liittyi kielen kääntämiseen. Päähenkilön kyberneettinen implantti käänsi kuultua vierasta puhetta reaaliajassa englanniksi. "Elämäntien" vaikutus ilmeni puolestaan siten, että alkuvalinnasta riippuen dialogissa avautuu erilaisia vaihtoehtoja. Esimerkiksi Street Kid -valinnalla olisi saanut enemmän tietoa köyhältä ja kodittomalta kontaktilta. Niin ikään valitut attribuutit eli statsit vaikuttavat keskusteluihin. Jonkin tietyn vaihtoehdon voi käyttää, mikäli oman ominaisuuden numeraalinen arvo on riittävän korkea. Vaatimus myös näkyy ruudulla ihan numerona. Mukana on erillinen katu-uskottavuusmittari, joka vaikuttaa siihen, miten päähenkilöä kohdellaan tämän liikkuessa kadulla.

Nähdyn kohtauksen aikana päähenkilö kuuli taustalta jotain muuta keskustelua, jonka hän voi halutessaan ottaa puheeksi itsensä käymässä keskustelussa. Ymmärrettävästi moinen nuuskiminen ei aina tuota haluttuja tuloksia, joten valintojaan kannattaa harkita.

Tämä on mainos:
Cyberpunk 2077Cyberpunk 2077Cyberpunk 2077Cyberpunk 2077

Ajoneuvoja pääsee ohjaamaan Cyberpunkissa niin ensimmäisessä kuin kolmannessakin persoonassa. Paikalla olleen CD Projekt Redin edustajan mukaan pelimaailmassa ajaessa vastaan ei tule lataustaukoja, ja ajellessaan pääsee valitsemaan matkamusiikkia varsin kattavasta biisivalikoimasta.

Varsinaisia tehtäviä voi suorittaa usealla erilaisella tavalla pelaajan omista preferensseistä riippuen. Nähdyssä demossa päähenkilö suosi elektronisten laitteiden hakkerointia ja hiiviskelyä. Hakkeroidessa pääsee halutessaan suorittamaan ylimääräisen pikkutehtävän, josta saa palkinnoksi koodin nikkarointia varten. Tätä nikkarointimekaniikkaa ei kuitenkaan esitelty itse demossa.

Huomionarvoista on, että koko pelin voi halutessaan läpäistä ketään tappamatta. Tällöin pelikokemus muodostuu tietenkin tyystin erilaiseksi verrattuna näyttäviin tappoihin panostavaan pelaajaan. Väkivallattoman pelaajan täytyy tietenkin varautua runsaaseen hiiviskelyyn, salakuunteluun ja hakkerointiin. Taistelua halajavan kannattaa vastaavasti käyttää ympäristöä avuksi taistoissa. Ajoittain pomotaistoissa joutuu erikseen valitsemaan, ottaako vastustajan lopulta päiviltä, vai antaako tämän elää. Edelleen joissakin keskusteluissa joutuu miettimään, luottaako kontaktilta saamaansa tietoon, vai jättääkö tiedon kokonaan noteeraamatta.

Tämä on mainos:

Demon lopuksi päähenkilö siirrettiin digitaaliseen todellisuuteen nimeltä deep net, jossa "ei ole rajoja". Viimeinen silmäys demossa oli jakso, jossa päähenkilö kävelee kohti "mustaa seinää" ja kuullut vuorosanat enteilevät pahaa: "Kukaan ei ole tuolta palannut, mutta hän tulee olemaan se ensimmäinen."

Cyberpunk 2077 tuntuu muuttuvan aina vain kiinnostavammaksi jokaisen näkemäni esittelyn myötä. 16. huhtikuuta 2020 ei voi tulla liian nopeasti.

Cyberpunk 2077Cyberpunk 2077
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä