Suomi
Gamereactor
ennakot
FIFA 20

E3-ennakossa FIFA 20

Pääsimme ottamaan EA Play -tapahtumassa tuntumaa tämän syksyn FIFA 20:een.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

FIFA ei ole jäänyt viimeisten vuosien aikana laakereilleen lepäämään. Vuotuisen julkaisutahdin kiireessä kärvistelevä sarja on tuonut mukanaan kokeellisempia viritelmiä erityisesti The Journey -tilassa, mutta Alex Hunterin uraan keskittynyt matka saatiin viime vuonna lopulta päätökseen. Tänä vuonna uusia tuulia puhalletaan Volta-tilassa, joka vie pelaajat suurten stadioneiden sekä virallisten sääntökirjojen ulottumattomiin.

Valitettavasti hitusen FIFA Street -katujalitsun kaltaiseen menoon keskittyvää Voltaa ei ollut E3-messuilla kokeiltavissa, mutta päätimme silti käydä EA Play -tapahtumassa kokeilemassa FIFA 2020:n perinteisempää menoa. Ennen kuin Kick Off -yksittäisottelu alkoi, huomio kiinnittyi valikossa komeilevaan Dortmund-tähti Jadon Sanchoon. Joukkueen saimme valita Real Madridin, Manchester Cityn, Paris Saint-Germainin, Borussia Dortmundin, Liverpoolin sekä Atletico de Madridin joukosta. Kyseessä ei ollut mikä tahansa ottelu, vaan matsi pelattiin Mestarien Liigan finaalina. EA haluaa selvästi muistuttaa isosta lisenssihankinnastaan.

Harmillisesti ensimmäinen huomio viheriöllä on tuttuuden tunne. Yleensä EA Play -tapahtumassa on aina havainnut jotain uutta, mutta syksyllä julkaistava FIFA 20 tuntuu ytimeltään todella samanlaiselta kuin edellinen osa. Pieniä viilauksia on toki tehty kaikkialle, mutta yhtäkään osa-aluetta ei ole remontoitu täysin.

Tämä on mainos:

Vaikka peli tuntuu ytimessään samalta, erityisesti uudistetut pelaajamallit näyttävät tuoreilta. Esimerkiksi Sergio Agueron vaaleat hiukset tuovat roimasti lisää immersiota kentälle. Päivityksiä on tosin syytä ilmestyä varsin usein, sillä pelaajat varsin harvoin pitäytyvät yhdessä, identtisessä tyylissä kokonaista kautta.

Kovin suuria johtopäätöksiä ei lyhyestä testisessiosta kannata vielä vetää, mutta erityisesti läpisyötöt tuntuivat selvästi aiempaa paremmilta. Tämä käy ilmi erityisesti hyökkäyspäässä nopeita pistosyöttöjä hakiessa. Juttelimme tapahtumassa Sam Rivieran kanssa, joka korosti muutoksen merkitystä. Syöttöjen on määrä mennä haluttuun paikkaan entistä useammin - ja tämä näkyy hyökkäyspäässä jatkuvasti.

"Olemme halunneet keskittyä kolmeen pääasiaan: pallon käsittelyyn, pallottomana pelaamiseen sekä palloon itsessään. Olemme suunnitelleet koko pelin etenemisen uudelleen FIFA 20:ssä. Uusi järjestelmä antaa lisää tilaa ja aikaa pallon kanssa liikkuvalle pelaajalle, minkä ansiosta mukana on entistä enemmän kaksinkamppailuja. Miksikö? Siksi, että kaksinkamppailuissa voit näyttää kykyjäsi puolustajan ohittamiseen aiempaa paremmin."

FIFA 20FIFA 20FIFA 20
Tämä on mainos:

Erityisesti puolustamisen muuttuminen manuaalisemmaksi on selvää, sillä tekoäly ei hoida omaa päätä puhtaaksi samalla tehokkuudella kuin aiemmin. Huomasimme hyvin nopeasti puolustamisen tärkeyden, sillä irto- ja purkupallot lähtevät pelaajan toimesta huomattavasti paremmalla varmuudella. Puolustamisen siirtäminen pelaajan kontolle vaikuttaa lupaavalta, joten liberona pelaamista kannattaa kerrata jo hyvissä ajoin ennen FIFA 20:n pariin siirtymistä.

Lyhyt katsauksemme FIFA 20:n parissa jätti varovaisen positiivisen maun. Mukana ei näyttäisi olevan kummoisiakaan muutoksia, mikä saattaa vuosittaisella julkaisutahdilla olla ihan hyväkin asia. Muutokset vaikuttaisivat olevan enemmän sisäisiä, ja mikäli asiat menevät kuten Rivera ja kumppanit toivovat, FIFA 20 on paranneltu ja hiotumpi versio viimevuotisesta painoksesta.

HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Viisi EA-peliä tulossa Google Stadialle

Viisi EA-peliä tulossa Google Stadialle

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Googlen Phil Harrison julkisti uusimmassa Stadia Connect -lähetyksessä, että kaikkiaan viisi Electronic Artsin peliä tulee saataville Google Stadialle. Ensimmäisenä on...



Ladataan seuraavaa sisältöä