Suomi
Gamereactor
ennakot
New Super Mario Bros. Wii

New Super Mario Bros. Wii

Nintendo yrittää kosiskella kaikenlaisia pelaajia uudella, mutta samalla niin perinteisellä Mario-pelillä. New Super Mario Bros. Wii tarjoaa loistavan mahdollisuuden kokea Mario-seikkailu joko hienossa yhteistyöhengessä tai verisen kilpailun värittämänä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

E3-messujen valkokankaalla nähtiin todennäköisesti toisinto monen pelaajan ensimmäisestä kosketuksesta videopeleihin. Nintendon PR-mimmi Cammie Dunaway juoksi päin Mario-pelin ensimmäistä goombaa, ja Mariolta lähti henki.

Jotkut pitävät tätä tapahtumaa todellisena videopelien tulikasteena, ja Nintendo toivoo monen uuden pelaajan tarttuvan Wii-kapulaan yksinkertaisen sivusta kuvatun grafiikan herättämien muistojen innoittamana. New Super Mario Bros. Wii pyrkii tuomaan 1980-luvun kulta-ajan takaisin.

Jos luet tätä tekstiä, olet todennäköisesti pelannut - tai ainakin nähnyt pelattavan - Mario-peliä ennenkin. Pelin perusideaa on siis turha kerrata, mutta New Super Mario Bros. Wii tekee pari asiaa eri tavalla kuin aiemmat Mario-pelit. Ruudulla on yhtä aikaa jopa neljä pelaajaa, jotka pyrkivät pääsemään tason loppuun joko yhteistyössä tai kisaillen.

Jokaisen tason lopussa jaettavat pisteet tekevät hommasta lähtökohtaisesti kilpailullista, mutta yhteistyö toimii, jos kaikki sitoutuvat siihen (tosin jo journalistijoukossa huomattiin, että katkaisematon koston kierre alkaa hyvin pienestä "lipsahduksesta"). Kysymysmerkkilaatikoista saatavia isonnussieniä tai tulikukkia tupsahtaa ruudulle aina yksi per pelaaja, joten kukaan ei jää ilman, ellei joku ahnehdi tarpeettoman monta voimaesinettä.

Tämä on mainos:

Mukaan on heitetty myös uusia voimaesineitä, kuten hyppyä avittava propellipuku tai munasta kuoriutuva Yoshi-dinosaurus. Etenkin Yoshi tarjoaa hupia pitkäksi aikaa, kun dinon pitkällä kielellä voi vihollisten lisäksi ahmia myös kanssapelaajia. Ilkeämmät pelaajat voivat sylkäistä kaverit ulos juuri sopivasti rotkon kohdalla. Kaverin voi myös ottaa kantoon Wii-kapulaa ravistamalla, jolloin samanlainen kohtalo odottaa sopivan tilaisuuden tullen. Sekä Yoshin sisältä että kaverin päältä pääsee kuitenkin pois kapulan heilautuksella, mikäli tilanne näyttää liian pahalta.

Jos rotkoon sattuu kuitenkin putoamaan, ei peli ole täysin menetetty. Jos elämiä on jäljellä, nirrinsä menettänyt pelaaja palaa ruudulle kuplassa, jonka vielä hengissä olevat kanssapelaajat voivat puhkaista ja päästää kaverin takaisin kartalle. Jos innokkaita pelastajia ei ala kuulua, lähintä pelaajaa kohti pääsee - jälleen - kapulaa ravistamalla.

New Super Mario Bros. Wii on tasosuunnittelultaan hyvin perinteinen Mario-peli. Nintendo DS:n New Super Mario Bros. -tasohyppelyä pelanneet tietävät, mitä odottaa, sillä peli muistuttaa käsikonsolipainosta melkoisesti.

Kokemus ei kuitenkaan ole täysin aukoton. Etenkin ohjaus vaatii vielä hienosäätöä. Juoksentelu ja hyppiminen tuntuu toistaiseksi vielä hieman turhan tahmealta, eikä tuttua Mario-tuntumaa ole vielä täysin löydetty. Lisäksi peliä vaivaa yksi todella rasittava piirre: aina, kun joku ottaa voimaesineen, peli pysähtyy hetkeksi. Jos sattuu olemaan juuri kuilun reunalla hyppäämässä, kun kaveri nappaa tulikukan, korjaa kuolo turhan usein.

Tämä on mainos:

Tämä "ominaisuus" juontaa juurensa 8-bittisten pelien aikaan, jolloin Marion hahmonmuutosanimaatio vaati taustan pysymistä paikoillaan, mutta nykyään moista rajoitetta ei enää ole. Toivottavasti pysäytys otetaan pelistä pois ennen sen julkaisua.

Muilta osin New Super Mario Bros. Wii vaikuttaa todella hauskalta peliltä etenkin neljän pelaajan voimin. Kilvoittelu alkaa ennen joulua, toivottavasti loppuunsa hiotulla ohjauksella ja ilman turhia pysäytyksiä.

New Super Mario Bros. WiiNew Super Mario Bros. WiiNew Super Mario Bros. WiiNew Super Mario Bros. Wii
New Super Mario Bros. WiiNew Super Mario Bros. WiiNew Super Mario Bros. WiiNew Super Mario Bros. Wii

Aiheeseen liittyviä tekstejä

5
New Super Mario Bros. WiiScore

New Super Mario Bros. Wii

ARVIO. Kirjoittaja Tero Kerttula

Marion taika on ja pysyy. Rautainen kenttäsuunnitelu, erinomainen pelattavuus ja hillittömän hauska moninpeli takaavat viihdettä pitkäksi ajaksi. Ei tosikoille.



Ladataan seuraavaa sisältöä