Suomi
Gamereactor
ennakot
It Takes Two

It Takes Two

Josef Fares saanee pitää 1000 dollariaan.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Hazelightin edellinen peli A Way Out teki kaverin kanssa pelaamisesta taas suosittua, ja nyt firma on palannut uuden It Takes Two'n kanssa. Ulkoisesti peli muistuttaa Pixarin animaatiota, mutta pelillisesti painopiste on edelleen kaverin kanssa pelaamisella. Hiljan ohjaaja Josef Fares lupasi 1000 dollaria kelle tahansa, joka kyllästyy hänen uusimman pelinsä parissa. Gamereactor pääsi testaamaan menoa ennakkoon.

It Takes Two'n tarinassa on mukana reilu tunnelataus. Heti avausjaksossa esitellään päähenkilöt Cody ja May, joiden suhde on hajoamassa. Eroilmoituksen kuullut tytär Rose vetäytyy makuuhuoneeseensa ja toivoo, että hänen vanhempansa voisivat selvittää välinsä. Myöhemmin Cody ja May huomaavat olevansa vankina kahdessa käsintehdyssä nukessa. On siis pakko tehdä yhteistyötä koettaen peruuttaa loitsu, jonka lumoamiksi he ovat joutuneet.

HQ
Tämä on mainos:

On painotettava, että It Takes Two on puhtaasti kaverin kanssa pelaamiseen luottava seikkailu, eikä sitä voi pelata yksinpelitilassa. Onneksi mukana on Friend's Pass, eli kaverilla ei tarvitse olla peliä hankittuna. Friend's Passin avulla pelikaveri pääsee mukaan joko verkon yli tai paikallisesti samalla sohvalla. Ratkaisu on erittäin hyvä ja kuluttajaystävällinen. Valitettavasti ristiin pelaamista alustojen kesken ei tueta, mutta onneksi ristiin eri konsolisukupolvien kesken pelaaminen onnistuu. Toisin sanoen PS4:n ja PS5:n pelaajat voivat olla keskenään, samoin kuin Xbox Onen ja Xbox Series X:n (ja S:n) pelaajat.

It Takes Two'n pelattavuutta voi parhaiten kuvailla elokuvalliseksi pulmailevaksi tasoloikaksi. Pidin erityisesti siitä, että kaverin kanssa pelaaminen tuntuu keskeiseltä osalta pelikokemusta. Pulmat on suunniteltu kaverin kanssa ratkottavaksi, ja se myös näkyy. Varsin usein toisen pelaajan on loikittava esteiden yli, kun taas toinen ratkoo pulmia etenemisreittiä avaten. Epäonnistumista tapahtuu usein, ellei kaksikko kommunikoi aktiivisesti jatkuvasti. Yhteistyö toimii hyvänä vertauskuvana, sillä tarinassa kaksikko koettaa myös pelastaa keskinäisen ihmissuhteensa.

Hienoa on sekin, että Codylla ja Maylla on molemmilla omat erikoiskykynsä, joiden avulla pelaaminen tuntuu vaihtelevalta ja tuoreelta kummallekin pelaajalle. Testaamani demon lopussa Cody sai heitettävän naulan, ja May sitten puolestaan vasaran pään. Sitten Codyn piti laukaista nauloja seinällä olevaan lautaan, ja Mayn piti heilautella itsensä niiden avulla eteenpäin vasaran päätä käyttäen. Toivottavasti samanlaisia toisiaan tukevia pelimekaniikkoja on mukana enemmänkin.

It Takes Two
Tämä on mainos:

Kaikki koetaan jaetun ruudun näkymästä riippumatta siitä, pelaako kaverin kanssa samalla sohvalla vai verkon yli. Pohdin aluksi, tuntuuko moinen kummalliselta, koska missään vaiheessa omaan pelihahmoonsa ei saa koko ruudun täyttävää näkymää. Ajan kanssa näkymään kuitenkin oppii. Pelikaverin koko näkymän havainnointi on iso etu, koska silloin voi huomata vaihtoehtoisia reittejä ja antaa paremmin ohjeita jumiin jäädessä.

Pomotaistot ovat pelin kohokohta, ja ne esittelevät mukaan omat pelimekaniikkansa. Taistelin tietoisuuden saavuttanutta pölynimuria vastaan, joka lähetti aalloittain pölyä pelaajia kohti. Toisena kohtasin ruosteisen vanhan työkalupakin, joka poisti maata pelihahmojen jalkojen alta sirkkeleillä. Pomotaistot tuntuvat hyvin omalaatuisilta, koska ne pakottavat toimimaan yhdessä heikkojen kohtien paljastamiseksi ja lopulta vahingon tekemiseksi. Esimerkiksi pölynimurissa toisen pelaajan pitää imuroida räjähtävät ammukset, ja toisen pelaajan pitää suunnata imurin toinen pää siten, että pääsee iskemään naamaan imuria.

Matkalla takaisin ihmisiksi koetaan myös joukko minipelejä. Yhdessä pitää muun muassa käännellä mahdollisimman nopeasti mahdollisimman monia kytkimiä, ja toinen käyttää vasaraa ja toinen naulaa. Nämä minipelit eivät ole mitenkään vallankumouksellisia, mutta ne lisäävät mukaan pienen kilpailullisen elementin. Sellaista nimittäin ei muuten pelissä koeta. Ja kun minipeli on kerran avattu, pääsee siihen käsiksi suoraan päävalikosta.

Nautin ajastani It Takes Two'n parissa. Kaverin kanssa pelaaminen tuntuu keskeiseltä osalta pelikokemusta, ja eri hahmojen erilaiset kyvyt ovat hieno juttu. Ulkoisesti peli näyttää hyvältä, ja toivottavasti demon osoittamalla tavalla peli jatkuu loppuun saakka. It Takes Two julkaistaan 26. maaliskuuta 2021.

It Takes TwoIt Takes Two
It Takes Two
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
It Takes TwoScore

It Takes Two

ARVIO. Kirjoittaja Ossi Mykkänen

Todella hauska ja omaperäinen yhteistyöpeli kärsii pahasti ristiriitaisesta sisällöstä ja heikosta ohjauksesta

0
It Takes TwoScore

It Takes Two

ARVIO. Kirjoittaja Onni Ratala

Kahdelle pelaajalle räätälöity pulmaloikinta on läpileikkaus yhteistyöpelien historian parhaista hetkistä.



Ladataan seuraavaa sisältöä