Suomi
Gamereactor
ennakot
Outriders

Outriders, arvioversion ensitunnelmat

Hyvältä vaikuttaa, mutta riittääkö vetovoima loppuun asti?

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Puolalaisen People Can Fly -studion odotettu kavereiden kanssa pelaamista painottava kolmannen persoonan tieteispyssyttely Outriders on nyt ulkona PC:llä, Playstation 4:llä, Playstation 5:llä, Xbox Onella, Xbox Series X:llä, Xbox Series S:llä ja Google Stadialla. Lisäksi Outriders vaatii jatkuvan verkkoyhteyden, vaikka valitsisi pelata yksin. Toimittajia ei päästetty paljoakaan muita ennen astialle, joten sain pelin Xbox Series X:lle vasta eilen torstaina 31. maaliskuuta 2021. On siis aika katsoa, millaiset ovat tunnelmat yhden illan pelaamisen jälkeen.

Ennakkoon luvatusti oman pelaamisensa voi aloittaa siitä, mihin ilmaisessa ladattavassa demossa jäi. Toisin sanoen pelin käynnistyessä auki pulpahtelee kourallinen achievement-saavutuksia, ja oma pelihahmo näyttää juuri siltä, millaiseksi sen muokkasi silloin 2-3 viikkoa sitten. Ensimmäinen harmistus on, että oman pelihahmon muokkausmahdollisuudet ovat edelleen juuri niin rajoittuneet kuin mitä demossa nähtiin. Valittavana on vajaa 10 erilaista päätä, rapia 15 erilaista hiustyyliä, ja tähän päälle joitakin muita tapoja muokata kasvojen ulkonäköä. Ruumiinrakenne muuttuu ainoastaan sukupuolen valinnalla, toisin sanoen esimerkiksi pituutta ei voi säätää lainkaan. Pisteenä iin päällä omalla hahmolla on hämmentävän huono ryhti. Tämä näyttää ehkä coolilta taistelukentällä, mutta tukikohdassa käyskennellessä kumarassa kulkeva soturi vaikuttaa raihnaiselta.

OutridersOutridersOutriders

Outriders näyttää rakenteeltaan varsin kaavamaiselta. Tarina etenee pelialueelta toiselle, joihin siirrytään kotimaisen panssarisisun eli pasin näköisellä ajokilla. Jokaisella uudella pelialueella tarina edistyy muutaman tehtävän verran, ja lisäksi tarjolla on jokunen sivutehtävä. Maastosta voi silloin tällöin löytää kerättäviä tavaroita, jotka syventävät ymmärrystä pelin maailmasta. Joka tapauksessa on selvää, ettei Outriders tarjoa suurikokoista yhtenäistä maailmaa, vaan ison joukon pieniä putkimaisesti eteneviä pelialueita täynnä pahiksia ammuttavaksi.

Ja ammuttavaa kyllä riittää. Yksin pelatessa aika käy nopeasti tylsäksi, joskaan ei helpoksi. Vihollislaumat "höökivät" päälle varsin aggressiivisesti, ja suojan taakse jääneen pelaajan viereen lentää pikaisesti kranaatti pakottaen liikkumaan kentällä aktiivisesti. Vihollisten lukumäärä ei näytä muuttuvan pelaajien lukumäärän mukaan, ja näin rohkaistaan pelaamaan nimenomaan seurassa.

Hahmoluokkia on neljä: tankkimainen paljon osumaa kestävä Devastator, lähietäisyydellä vauhdikkaasti heiluva Trickster, suojan takana kykkivä keskipitkän etäisyyden Pyromancer, ja taaempana vempaimilla tavalla ja toisella muille tukea antava Technomancer. Itse jatkoin peliä demossa valitsemallani Pyromancerilla. Aluksi pelaaminen on tylsää, koska käytössä olevia keinoja ei ole kovinkaan montaa. Hyvin pian meno muuttuu mielenkiintoisemmaksi, kun käyttöön avautuu paremmin omaa pelityyliä tukevia erikoiskykyjä. Varusteita ja aseita pääsee niin ikään muokkaamaan itselle sopivaksi. Järjestelmä ei vaikuttanut liiallisen monimutkaiselta, mutta samalla kuitenkin riittävän syvälliseltä pakottaen ajattelemaan, mitä onkaan tekemässä omalle taistelijalleen. Maksimitaso näyttäisi olevan tällä hetkellä 30, ja pahisten antamaa vastusta (ja samalla maahan putoavan "lootin" laatua) pystyy kasvattamaan valitsemalla halutun World Tierin. Näitä "tierejä" on kaikkiaan 15 kappaletta. Aina kannattaa tietenkin pelata sillä kaikkein kovimmalla vaikeustasolla, koska se takaa parhaat kentältä saatavat varusteet ja aseet.

Vihollisia on runsaasti, ja ulkonäön erilaisuuden lisäksi vaihtelua tuntuu olevan myös niiden käytöksessä. Osa pysyttelee takana, toiset heittävät kranaattia tai sylkevät happoa, ja ne kolmannet juoksevat iholle hutkien kättä pidemmillä aseillaan. Kaikki kohdattavat vastukset eivät ole ihmisiä, sillä vastaan asettuvat myös paikalliset eläimet. Kohokohtana yhden illan perusteella ovat eeppiset pomotaistot. Ja tietysti mitä suurikokoisempi pomo, sitä upeammin se kaatuu. Monivaiheisten taistojen vaikuttavuus kärsii lyhyistä välivideoista, koska niitä ennen ja jälkeen joutuu katselemaan sekunnin tai kaksi mustaa ruutua, kun peli latailee seuraavaa tilannetta. Samanlainen optimoinnin puute vaivaa Outridersia enemmänkin.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Kuten jo mainitsin, pelimaailma on jaettu selvästi pieniin erillisiin osiin, mikä ei ole omiaan luomaan mielikuvaa suuresta maailmasta. Lisäksi vastaan tulee säännöllisesti näkymättömiä seiniä. Pelaamista se ei haittaa, mutta rikkoo pahasti immersiota. Niin ikään jo aiemmin mainitsemiani lataustaukoja on jopa Xbox Series X:llä erittäin usein, ja yleensä kyse on ihan vain perinteisestä mustasta ruudusta, jolloin pelaajan yhteys luotuun tilanteeseen katkeaa kokonaan. Välivideoissa on jostain syystä käytetty henkilöhahmojen ympärillä pyörivää heiluvaa kameraa kautta linjan. Aluksi moinen ei haittaa, mutta kun sen heilunnan kerran huomaa, se ärsyttää jatkossa koko ajan.

Tarinankerronnassa rikotaan yhtä keskeistä perussääntöä: "show, don't tell". Toisin sanoen pelaajat haluavat ennen kaikkea kokea ja nähdä tarinan eikä niin, että se heille suullisesti kerrotaan. Alun perusteella Outriders kertoo tarinansa nimenomaan dialogilla sen sijaan, että ne kuvatut tapahtumat näytettäisiin. Onneksi ääninäyttely ja se itse dialogi ovat kautta linjan hyvää. Tekstityksen koko on oletuksena aivan liian pieni, mutta valikoista fonttia pystyy onneksi edes hieman suurentamaan. Tekstitys saisi silti olla nykyistä selvästi suurikokoisempaa.

Pelinkehittäjät ovat itse painottaneet Outridersin tarinaa, ja kyllähän tässä sellainenkin on. Peli vain on rakennettu sellaiseksi, että se tarina meinaa jatkuvasti jäädä taustalle, vaikka erikseen yrittäisi kiinnittää siihen huomiota. Ja kun kaveriporukassa pelaa, ehtii entistäkin vähemmän kiinnittämään huomiota pelin satunnaiseen dialogiin tulitaisteluiden aikana. Joka tapauksessa ihmiskunta on joutunut pakenemaan Maasta, ja suurten vaikeuksien seurauksena asetutaan Enoch-planeetalle. Ja alta aikayksikön alkavat ristiriidat ja konfliktit niin ihmisten kesken kuin paikallisen eläimistönkin kanssa. Pelaaja herää 30 vuotta ihmisten planeetalle saapumisen jälkeen, ja maanpiiriä repii pitkällinen sota. Juuri muuta ei sitten tarvitsekaan tietää ainakaan pelin alussa.

OutridersOutridersOutridersOutriders

Mukana on ristiin pelaamisen mahdollisuus kaikkien alustojen kesken. Kokeilin demossa ristiin pelaamista Xbox Onen, Xbox Series X:n ja Playstation 5:n kesken. Hetken säätämisen jälkeen ominaisuus toimi hyvin. Pelin sisäistä äänichattia ei kuitenkaan ole, joten jos oma peliporukka jakautuu useammalle eri alustalle, on syytä koota kaikki yhteen äänichattiin esimerkiksi Discordissa tai Skypessä.

Kaiken kaikkiaan Outriders vaikuttaa hyvältä, ja pelattavana ollut ilmainen demo antoi jo hyvän kuvan siitä, mitä tulossa on. Tekniseltä kannalta Outriders vaatisi jonkinlaista optimointia, sillä nyt ahtaat putkimaiset pelialueet yhdessä runsaiden (lyhyiden) lataustaukojen kanssa rikkovat pelin maailmaan ja tarinaan uppoutumista. Yhden illan pelaamisen perusteella arvosanaksi on muodostumassa vankka 8/10. Jatkossa pelihetkiin oman peliporukan kanssa siirryttäessä kysymysmerkkinä on, jaksaako Outridersin pyssyttely kiinnostaa koko pelin loppuun asti. Sen aika näyttää.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
OutridersOutriders

Aiheeseen liittyviä tekstejä

OutridersScore

Outriders

ARVIO. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Sujuvaa kolmannen persoonan toimintaa pelissä, joka ei tunnusta olevansa live service -nimike.

GR Livessä lopun alkua Outridersissa

GR Livessä lopun alkua Outridersissa

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Perjantain kunniaksi GR Livessä on kahden tunnin ajan lopun ajan tunnelmat. People Can Fly -studion Outriders julkaistiin 1. huhtikuuta, ja nyt on jo päästy niin...



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.