Suomi
Gamereactor
ennakot
Deathloop

Deathloop, vielä yhden kerran ennakossa

Pääsin kokeilemaan tarinaa parin ensimmäisen tunnin ajan.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Muutaman viikon kuluttua Arkane julkaisee kovasti odotetun pelinsä Deathloop. Perusajatus on peliksi varsin haastava, sillä pelaajan käsketään toistaa yksi ja sama päivä uudestaan ja uudestaan. Tavoitteena on kerätä tietoa siitä, miten suoritetaan kertakaikkisen mahdoton temppu. Tehtävänä on salamurhata kaikkiaan kahdeksan kohdetta, jotka eivät koskaan olleet samassa paikassa samaan aikaan. Ja toki työ on suoritettava ilman, että päätyy arkkivihollisensa Juliannan pois päiviltä päästämäksi. Deathloop on selvästikin Arkanen se kunnianhimoisin projekti.

Julkaisun alla Gamereactor pääsi kokeilemaan menoa sen muutaman ensimmäisen tunnin osalta. Kaikesta päätellen tulossa on muistettava pelikokemus.

HQ

En käsittele tarinaa kovinkaan syvällisesti, sillä se edellyttäisi juonipaljastusten tekemistä runsaalla kädellä. Joka tapauksessa tarina on melkoisen lineaarinen. Pelaaja pystyy suunnittelemaan seuraavan tapahtumapaikan, ja vierailemaan eri paikoissa omaan tahtiinsa. Samaan aikaan mielessä on kuitenkin aina se seuraava tehtävä. Kaikkea ei siis voi ratkaista yhdessä päivässä, sillä ensin tarvitaan pääsy porteista eri alueille, lisäkykyjä, pelialueen tuntemusta ja niin edelleen. Vasta sen jälkeen on mahdollisuus ketjuttaa tehokkaasti omat toimensa, jotta pääsee pois Blackreefin saarelta.

Tämä on mainos:

Tarinassa eteneminen edellyttää ratkaistavan mysteerin tarkastelua, johtolankojen etsimistä ja niiden merkityksen ymmärtämistä. Tässä on Deathloopin ydin. Pelaaja palaa uudelleen tuttuihin maisemiin olkoonkin, että sen voi tehdä eri vuorokaudenaikoina. Uusilla kerroilla tutuissa maisemissa tehdään jotain uutta, opitaan jotain uutta ja näin edetään. Tällaisen toiston voisi ajatella tuntuvan tylsältä ennen pitkää, mutta tapahtumapaikkana Blackreef, käytössä olevat kyvyt ja tarina pitävät pelaajan kiinnostuneena kaiken aikaa.

Blackreef itsessään on jaettu moneen eri alueeseen omine maamerkkeineen. Kahdeksan kohdetta liikkuvat eri alueilla eri vuorokaudenaikaan. On sitten pelaajan asia selvittää, missä tarkalleen, ja miten parhaiten saavuttaa kohteet.

DeathloopDeathloop

Pelimaailman suunnittelu on tuttua Arkanea, ja jokainen Dishonoredin fani tuntee olevansa kuin kotonaan. Olkoonkin, että steampunkkinen Dunwallin tyyli on korvattu 1960-luvun tunnelmalla. Hieman samanlaista nähtiin Compulsion Gamesin We Happy Few'ssa. Blackreefin saari on hyvin kokoonpantu, ja tekemistä riittää runsain mitoin. Joka nurkan takana tuntuu olevan jotain uutta löydettäväksi.

Tämä on mainos:

Yhteydet Dishonorediin eivät lopu tähän. Deathloop tuntuu Arkanen peliltä myös siinä, miten ohjaus toimii. Kontrollit ovat ajoittain hieman epätarkat, mutta taistelut ovat energisiä ja kovasti toiminnallisia. Juuri taisteluissa on otetta, joka lähestyy sitä studion omaa tyyliä. Vaihtoehtoina on laittaa ranttaliksi aseet laulaen, tai hiiviskellä kaikessa rauhassa. Eri mahdollisuudet ovat käytössä pelin alusta saakka. Deathloopin uudestaan ja uudestaan pelattava rakenne rohkaisee hiippailuun ainakin alussa ennen kuin asevalikoima on hieman karttunut, mutta vaatimuksena se ei ole.

Eniten huolta Deathloopissa aiheuttaa hahmonkehitys. Vuorokausi alkaa aina alusta iltaisin, mutta omat varusteensa voi tallentaa infusioniksi kutsutun toiminnon avulla. Tämän edellyttää prismaisen näköisistä esineistä residium-aineen imemistä, jota käytetään valuuttana tässä infusionissa. Järjestelmä mahdollistaa vain muutaman esineen tallentamisen kunakin päivänä edellyttäen, että kerää yhtenä päivänä mahdollisimman paljon residiumia. Ratkaisu tarkoittaa, että voimakkaimmat ja tärkeimmät aseet, kyvyt ja "perkit" voi tallentaa koska tahansa tulevaisuutta varten.

Mitä tahansa infusionilla tallennettua tavaraa voi käyttää osana kyseisen päivän varustekokonaisuutta. Ja jos siirtyy esimerkiksi keskipäivästä iltapäivän kautta iltaan samana päivänä, saa keräämänsä varusteet mukaansa. Päivän lopuksi kaikki infusion-toiminnosta paitsi jääneet esineet, ja käyttämättä jäänyt residium, katoavat. Siksi on tärkeää tallentaa sen minkä pystyy. Tästä vertaus roguelike-peleihin on peräisin.

DeathloopDeathloopDeathloop

Arkane osaa selvästi tehdä vaikuttavan toiminnallisen seikkailupelin, ja Deathloop jatkaa tällä samalla linjalla. Playstation 5:llä peli näyttää upealta, toimii sujuvasti ja Dualsensea käytetään suorastaan mestarillisesti.

Deathloopista jäivät vielä kokematta Juliannan tunkeutumiset peliin. Useamman pelitunnin aikana kohtasin Juliannan vain kerran, ja sekin oli pelin alkuvaiheessa. Valitsin paeta kamppailun sijasta. Vaikuttaa siis siltä, etteivät Juliannan tunkeutumiset sotke pelaajan pakkaa kovinkaan paljon, ja koen tämän positiivisena asiana. Tarina on niin monipuolinen, että pelaaja haluaa keskittää siihen huomionsa sen sijaan, että juuttuisi kissa ja hiiri -leikkiin.

Deathloopissa on paljon sitä omaa ajatusta, ja kokonaisuus paljastuu pelaajalle kaikessa rauhassa. Jos Arkanen pelit, ennen kaikkea Dishonored, miellyttävät, on tässä mitä loistavin peli katsastettavaksi. Jos taas ei, on tarinassa kuitenkin jotain sellaista, johon on syytä kiinnittää huomiota.

HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

1
DeathloopScore

Deathloop

ARVIO. Kirjoittaja Ossi Mykkänen

Omassa sarjassaan painiva agenttiseikkailu ei avaudu kaikille helposti



Ladataan seuraavaa sisältöä