Pelialalla käsite "crunch" on tullut viimeisten vuosien aikana turhankin tutuksi. Tällä tarkoitetaan julkaisua edeltävää loppurutistusta, jonka aikana tekijät joutuvat työskentelemään pakotetusti tai painostetusti huomattavasti normaalia pidempää päivää.
Yksi tällaisten syytösten kohteeksi joutunut studio on CD Projekt Red, jonka kerrotaan painostaneen työntekijöitä saadakseen The Witcher 3: Wild Huntin julkaisuvalmiiksi. Nyt saman käytänteen kerrotaan palanneen Cyberpunk 2077:n takia.
Toimittaja Jason Schreier twiittasi omaan sisäpiirilähteeseen vedoten, että tekijät olisivat velvoitettua työskentelemään kuutena päivänä viikossa. Bloombergin julkaisemassa viestissä vedotaan nimettömään lähteeseen, joka olisi vuotanut studiopomo Adam Badowskin lähettämän sähköpostin.
Lähteen mukaan tekijöille olisi määrätty pakollinen kuudes työpäivä aina pelin julkaisuun asti. Tämä tarkoittaisi useaa viikkoa, sillä Cyberpunk 2077:n on määrä ilmestyä marraskuun 10. päivä.
Sinänsä loppukiri ei ole paha asia, mutta pakottaminen sen sijaan aiheuttaa pahennusta.
Adam Badowski on myöntänyt tiimin käyttäneen "cruncheja" aiemmin. Hänen mukaan studio on kuitenkin tehnyt muutoksia, jottei ylitöitä jouduttaisi tekemään ainakaan samassa määrin kuin aiemmin. Badowski kertoo viestissään tiedostavan ristiriidan aiempien puheiden kanssa, ja että hän ottaa vastuun mahdollisesta palautteesta.